+++ Dagbok från USA +++

14 april 2007

Avresa SK945 till Chicago 10.15, framme 12.20 (9 tim) Terminal 5 SEAT 31A, 31B

När vi äntligen anlände till hotellet i Orlando var klockan 22, dvs 04 på morgonen enligt våra kroppsklockor. Mildred, Jack, Jill och Leanne hälsade oss välkomna och vi drog oss ner till en restaurang där vi fick lite mat - vi hade ju ätit minimalt efter starten från Arlanda.

Start with a family meeting.

15 april 2007

fr Chicago 15.49, t Orlando 19.24 (2.35 tim) Seat 18E, 18D. Terminal 1

Hotel Disney’s Coronado, Springs Resort

Bild: Epcot

Heldag på Disney Worlds Epcot, som vi inte vetat så mycket om tidigare men som erbjöd den ena fantastiska upplevelsen efter den andra. Själva området, som är ett av fyra, är så stort och innehållsrikt att det tar ett par dagar att avverka. Leanne hade dock sett till att vi fick vara med om många av de mest spekulativa arrangemangen. Ett var när vi fastspända hissades in i en stor duk och fick uppleva att vara hangglider i olika miljöer. Det sög i magen. Ett annat var en realistisk färd i dinosaurieland. Kvällen avslutades med det häftigaste fyrverkeri och ljusspel jag sett.

Under dagen anslöt även Geraldine, Alan och Shirley Miller och det var helt fantastiskt att umgås med och lära känna dessa släktingar som alla är varma och generösa människor.

16 april 2007

Bild: Magic Kingdom

En betydligt varmare dag i Magic Kingdom med nya upplevelser. Man kan inte fatta att Disney World är så stort som det är. Epcot igår hann vi bara se en liten del av och detsamma idag. Dessutom finns ytterligare två lika stora upplevelseområden. 18 hotell ingår och enbart i Florida har Disney 55.000 anställda. Ett av områdena har 32.000 besökare dagligen. Till det häftiga här tycker jag var när vi såg en tecknad film med 3D-glasögon och upplevde hur saker och figurer plötsligt for förbi huvudet och där händelser i filmen förstärktes av vattenstänk och blåst i salongen.

17 april 2007

Fr Orlando 09.27 med UA 1556, Washington 11.33 Seat 15E, 15D (2.06) fr Washington 12.40, NY 13.53 (1.13) Seat 15A, 15C Hotel Roger Smith

Bild: Lexington Avenue, New York

Vi har kommit till New York. Taxi till Manhattan med Idi Amins tvillingbror och ett hotell där vi snubblade över två rörmokare på rummet. Av regnet och översvärmningarna märks inte mycket. Efter lite snacka med Kjell Eriksson och hans Jeanette i baren drog vi tillsammans med Helene Tursten och hennes Hilmer till en kinesisk toppenrestaurang och åt middag. I morgon börjar plikterna för Inger och övriga författare.

18 april 2007

18.30-20.30 Sw. Consular Recidence, 600 Park Avenue. Reception with journalists, booksellers etc.

Bild: Morty Schiff, Inger & Jack Estes

Vi bor i ett rum på 11 vån. Utsikten från fönstret är - andra fönster. Någonstans däruppe ser vi himlen. Viktigare är att se ner på gatan. Har folk paraply så regnar det. Problemet med att bo så högt är vattnet. Tydligen samma ledning för hela huset. Om en massa andra hoppar in och ut i duschen så betyder det att vattnet i vår dusch antingen är iskallt eller skållhett. Så vi i vår tur hoppar vrålande in i och ut ur duschen i vår kamp att bli av med tvålen.

Lunch hos Gunnel Faxén som bor på 60:de gatan på 32 våningen med härlig utsikt. Därefter tunnelbana till Ground Zero och sedan till hotellet. Ground Zero ser idag ut som en stor byggarbetsplats.

Kväll på svenska konsulatet (Swedish Consulate) vid Park Avenue där vi f.f.g. träffade Ingers amerikanska förläggare (publisher) Jack Estes samt andra gamla och nya vänner. Ett 60-tal personer var inbjudna. Efteråt bjöd Jack på middag på en fin liten italiensk restaurang.

19 april 2007

18.30 Nordic Noir - Scand. House, evening readings & discussions, 58 Park Av. Erik Sigge. Moderator Maggie Topkis (bookstore Partners & Crime, Greenwich Village).

Bild: Inger, Helene Tursten och hennes Hilmer samt Håkan Nesser utanför Scandinavia House vid Park Avenue.

Frilansfotografen (photographer) Miriam Berkely ägnade nästan ett par timmar åt att fotografera Inger i olika Manhattan-miljöer på förmiddagen. Efter detta strosade vi runt. Var inne en sväng på Macys, som blev en stor besvikelse. Vi hade ett minne av att det var ett varuhus med mängder av olika avdelningar, men nu var det nästan enbart kläder. Ganska dyra dessutom. Efter nyttig salladslunch hittade vi bokhandeln Barnes & Noble där vi tittade och handlade. Sen hem till hotellet via Grand Central Station där vi inhandlade våra sedvanliga salladstallrikar á 3,99 $. Man får snabbt sina vanor.

På kvällen framträdde Inger, Kjell Eriksson, Helene Tursten och Håkan Nesser på Scandinavia House inför en stor publik. Det var uppläsningar, diskussioner och frågor. Bakom arrangemanget låg svenska konsulatet.

20 april 2007

Fredag 20 april 2007 20.30 Reading in Metuchen. Bokhandlare Alex Dawson, the Raconteur Bookshop.

Bild: Manhattan by night

En varm dag, som började med promenad till Central Park. Där var fullt med folk som promenerade eller vilade, många barn och hundägare. Efter paus med en kopp kaffe besökte vi en förtjusande liten bokhandel innan vi återvände till hotellet.

Sen eftermiddag hämtades vi av Jack Estes och tog tåget från Penn Station till Metuchen, där Morty Schiff mötte. En drink i trädgården och så småningom till The Raconteur Bookshop, som drivs av Alex Dawson. Alex driver även Metuchens teater och biograf. Den mysiga bokhandeln fylldes av intresserade och Inger pratade en stund och läste ett kort stycke ur boken.

Schiffs skjutsade oss tillbaka till Manhattan och på vägen stannade vi vid en utsiktspunkt som visade vyn ovan. Sista biten via de upplysta och trängselfyllda teaterdistrikten.

21 april 2007

Bild: Manhattan från Brooklyn.

Ute med Morty Schiff runt Manhattan samt Brooklyn. Fler ovanliga vyer.

Bild: Inger, Helene, Håkan & Kjell

Kvällen startade med en drink hemma hos Håkan & Elke och avslutades med god middag på trevliga restaurangen AOC Bedford14 Bedford Street.

22 april 2007

Söndag 22 april 2007 Middag med Morty & Rebecca

Bild: Lunch hos familjen Schiff i Metuchen. Inger, Amalia och Morty.

Heldag med familjen Schiff. Morty hämtade oss på förmiddagen. På väg till Metuchen såg vi Manhattan från utsiktsplatser på andra sidan floden, där det fnns höga klippor som stupar rakt ner. Efter lunch och samvaro körde Rebecca oss tillbaka till hotellet. När vi packat det mesta gick vi ut med Helen och Hilmer och åt middag på Mr K's igen.

A day with family Schiff (Rebecca, Morty, Amalia and Danisa).

23 april 2007

Måndag 23 april 2007 10.30 t Toronto, framme 12.05. Hotel Westin Harbour 23-26 april.

Bild: Toronto-vy.

Lämnade NY för Toronto. Bor på 18 vån på Westin Harbour. Blåsigt och regn med åska. Men varmt.

24 april 2007

Tisdag 24 april 2007 Niagarafallen med Helen och Hilmer.

Bild: Helene, Hilmer och Inger.

Heldag med Niagara-fallen tillsammans med Helene och Hilmer. Mäktiga fall men inte fullt så imponerande på oss som varit i Iguazu på gränsen mellan Brasilien, Paraguay och Venezuela. Kväll middag med bl.a. ambassadör (ambassador) Ingrid Iremark med make Thomas på närliggande fartyget Captain John's Seafood. De hade lite svårt när vi drällde in sju personer.

25 april 2007

Onsdag 25 april 2007 12-14 Lunch med press & branschfolk, ca 20 pers. Ingrid Iremark värd. 19.30 Reading Harbourfront.

Bild: Toronto.

Hilmer och jag gick en promenad i gamla centrum i Toronto. Stan är Nordamerikas tredje största efter NY och LA och har enligt många en varm själ som gör att den vinner i längden. Enligt andra så har den övertagit mycket av både affärs- och kulturliv från Montreal där brottligheten samtidigt vuxit. Lyckad Reading på kvällen på Harbourfront. Enda malörten var att Ingers bok fastnat i tullen, så hon fick inte signera några böcker.

26 april 2007

Torsdag 26 april 2007 08.45 fr Torinto, t LA 11.00 (5.15). AC 749. Westwood on Wilshire Hotel Twin 26-30 april. Konsultatet: Linda van der Weyden (sw), S:a Monica, 725 Adelaidfe Place.

Bild: Gatubild från Hollywood.

Några timmars sömn, sen till flygplatsen. Framme i Los Angeles fick vi skruva tillbaka klockan tre timmar (vilket kändes så småningom i kroppen). Ganska omgående tog vi taxi till centrala delen av Hollywood med stjärnornas hand- och fotavtryck i trottoarerna och allt möjligt spektakel. Tog en rundtur och såg de olika studiorna med mera och fick ett grepp om Hollywood - som är en stadsdel i Los Angeles. LA är USAs näst största stad efter NY och består av 37 ursprungliga städer.

27 april 2007

Fredag 27 april 2007 18.00 PEN, readings, discussions, buffet. Mingel svenska konsulatet.

Bild: Piren vid Santa Monica.

Medan Inger och Helene gick för att fixa naglarna tog Hilmer och jag taxi till Santa Monica där vi gick på stranden och i vattnet innan vi tog oss upp på själva piren. Denna är full av månglare och artister förutom att där finns ett nöjesfält med pariserhjul och bergochdalbana. Piren fyller 100 år snart - det var den 5 september 1909 den öppnades.

Bild: Fyra svenska och två amerikanska författare presenterar sig. Swedish Consulate.

På kvällen fick Inger, hennes tre svenska kollegor samt två amerikanska författare presentera sig och sitt skrivande vid ett event på det svenska konsulatet inför ett stort antal speciellt inbjudna gäster.

28 april 2007

Lördag 28 april 2007 Book Festival på UCLA

Bild: Helene och Inger

Dagen tillbringades på Book Festival, som arrangeras på UCLA (University of California Los Angeles). Enormt mycket människor på det stora området. Kul att så många är så intresserade av litteratur. Tyvärr kunde vi inte köpa mer än ett par böcker p.g.a. övervikt på flyget. Man fick vara synnerligen lättklädd eftersom det var runt 30 grader Celsius.

29 april 2007

Bild: Krigskyrkogård i Santa Monica.

Ledig söndag. På stranden var det en demonstration mot kriget i Irak. Det har man varje söndag och då placeras ut kors för alla de amerikaner som stupat i kriget. Det finns tavlor med bilder på alla de stupade samt namntavlor - även med de stupade amerikanerna i Afganistan.

30 april 2007

Måndag 30 april 2007 10.00 t SF med UA930, seat 18F o 18E, framme 11.25 (1.25). Direkt till M For Mystery Bokkstore, Ed Kaufman. Hotel Sir Francis Drake. Kväll Inger o Håkan hos Sveorna.

Bilder: Den översta är vi i Fisherman's Wharf, den undre en kabelvagn utanför vårt hotell.

Framme i San Francisco vid lunch fick Inger och de övriga åka direkt till bokhandeln M for Mystery medan vi medföljande åkte till hotellet och checkade in samt gick till en väldigt mysig gammal restaurang och åt. På eftermiddagen tog vi en kabelvagn till Fisherman's Wharf. Kabelvagnarna var gratis idag , annars kostar de 5 dollar enkel resa. Anledningen var att en tankbil exploderat där två stora infartsvägar korsar varann i olik plan. Det övre planet hade kollapsat. För att underlätta var alla allmänna kommunikationer tillfälligt gratis.

När vi skulle tillbaka var det dock så lång kö att vi tog en taxi och fick färdas i de brantaste uppförs- och nedförbackar vi hittills varit med om, t.o.m. brantare än kabelvagnarnas. San Francisco är en härlig stad med större stadskärna än man tror och mer kuperad än man kan föreställa sig. Kvällen hos Sveorna (SWEA, an organization for swedish women abroad), där Inger och Håkan gjorde ett bejublat framträdande inför rekordpublik.

Bild: Golden Gate-bron vid solnedgången.

1 maj 2007

Tisdag 1 maj 2007 12.30 Stacey’s Books, 581 Market Street, SF 19.00 till Janet Rudolph i Berkley, sedan till restaurang.

Bild: Det var många som ville lyssna till och träffa författarna på Stacey´s Books.

Vi besökte flera fina bokhandlar och beklagade att vi p.g.a. vikten inte kunde köpa fler böcker. Framträdandet av de fyra författarna på Stacey's Books var uppskattat och det blev en hel del försäljning och signering.

Bild: Dagen avslutades med Home Saloon hemma hos Janet Rudolph, som är editor för Mystery Readers Journal.

2 maj 2007
Onsdag 2 maj 2007 12.48 t Seattle med UA820, framme 14.55 (2.07). Seat 14E o 14D. Watertown Hotel, Roosevelt (boknr 5165758) 19.00 University Book Store. Paul Norlén.

Bild: På kvällen hade samtliga författare i gruppen ett framträdande i den oberoende University Book Store, som är en stor bokhandel i tre plan varav ett består av pappershandel och universitetslitteratur. På bilden Kjell Eriksson t.v. i grön tröja, Helene Tursten och Inger i mitten samt Håkan Nesser gestikulerande t.h.

3 maj 2007

Torsdag 3 maj 2007 12.00 Seattle Mystery Bookshop 19.00 Booksigning & reception, Sw. Cultural Center.

Bild: Äntligen i Seattle.

Bild: Jo, det finns faktiskt amerikaner som ser ut så här...

Bild: I Seattle Mystery Bookshop signerades mängder av böcker av Helene, Kjell och Inger. Den dyraste boken är en signerad bok av Dan Brown, vvilken kostar 4000 $. Den dyraste Ed McBain ligger på 400 $.

Efter signeringen i Seattle Mystery Bookshop träffade vi Eva Sköld som vi åt lunch med på ett trevligt litet ställe. Efteråt besökte vi Elliott underbara bokhandel (som f.ö. finns bland mina bilder under Places/USA efter mitt besök 1987. Efter en reading ikväll är turnén över och vi kan planera hemfärden.

Bild: Inger med sin översättare (translator) Laura A. Wideburg vid framträdandet på Swedish Cultural Center i Seattle.

Sista framträdandet skedde i Swedish Cultural Center i Seattle. Lokalen var fullsatt med betydligt fler åhörare än arrangörerna räknat med.

4-5 maj 2007

Fredag 4 maj 2007 18.50 till Köpenhamn, SK938, seat 33A o 33B. Framme 13.20 den 5 maj (9.30)

Lördag 5 maj 2007 14.20 avg till Sthlm, framme 15.30 (1.10)

Fredagen tillbringades på bl.a. Public Market och en trivsam fiskrestaurang innan vi for ut till flygplatsen där incheckning och security gick ovanliga snabbt och smidigt.

Om ett par timmar går planet till Köpenhamn där vi byter till Stockholm.

Därmed är denna dagbok slut. Tack alla ni som följt med på vår resa och särkilt ni som hört av er med mail.